تماس با ماصفحه اصلی
سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد
   
    • کاربری - فرم مشاهده محتوای پورتال

      نظرسنجی دولت الکترونیک سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰

      بیماری عالم‌گیر کوید-۱۹، از اوایل سال ۲۰۲۰، جان تازه‌ای به نقش دولت الکترونیک دمید. با اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی، تمایل مردم به تعامل آنلاین بیشتر شده و میزان استفاده از خدمات مرسوم دولت دیجیتال افزایش یافته است؛ با این حال، فعالان قصد دارند با به‌کارگیری پلتفرم‌های دولت الکترونیک، راهکارهای نوآورانه‌تری برای مدیریت این بحران ابداع کنند.دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، از سال ۲۰۰۱ به بعد، اقدام به تهیه تحقیقی با عنوان نظرسنجی دولت الکترونیک سازمان ملل متحد کرده است. در این تحقیق که هر دو سال یک‌بار منتشر می‌شود، میزان توسعه دولت الکترونیک در تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این اندازه‌گیری‌ها مطلق نیستند، بلکه عملکرد نسبی کشورها در مقایسه با همدیگر گزارش می‌شوند.
      نظرسنجی سال ۲۰۲۰، جدیدترین سری از نظرسنجی‌های دولت الکترونیک است که بازه زمانی ژوئیه سال ۲۰۱۸ الی ژوئن سال ۲۰۲۰ را شامل می‌شود.مخاطبان اصلی این نظرسنجی، تصمیم‌گیرندگان، مقامات دولتی، دانشگاهیان، فعالان بخش خصوصی و متخصصان حوزه‌های توسعه پایدار، مدیریت دولتی، دولت دیجیتال و فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه (ICT4D) هستند.گوشه‌هایی از نتایج این بررسی را مرور می‌کنیم:• در سطح جهان، نرخ توسعه دولت الکترونیک به شکل پیوسته‌ای در حال افزایش است؛ به‌طوری‌که ۶۵ درصد از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، از نظر شاخص توسعه دولت الکترونیک یا همان EGDI، رتبه بالا و بسیار بالا دارند. بیش از ۲۲ درصد کشورهای تحت نظرسنجی، در مقایسه با سال ۲۰۱۸، پیشرفت داشته‌اند و به گروه بالاتری از نظر شاخص توسعه دولت الکترونیک صعود کرده‌اند. • آمار متوسط جهانی تعداد خدمات تراکنشی آنلاین ارائه‌شده توسط دولت‌ها، ۱۴ مورد است. از جمله معمول‌ترین خدمات دیجیتال عرضه‌شده در سطح جهان، می‌توانیم به ثبت یک کسب‌وکار جدید، تقاضا برای مجوز کسب‌وکار، درخواست دریافت گواهی تولد و پرداخت هزینه خدمات عمومی اشاره کنیم.• طی سال‌های گذشته، آمار ابتکارات و مشارکت‌های منطقه‌ای حوزه توسعه دولت الکترونیک، روندی صعودی داشته و کمیسیون‌های منطقه‌ای سازمان ملل، نقش مهمی در هدایت و هماهنگی این تلاش‌ها ایفا کرده‌اند. مهم‌ترین اولویت‌های منطقه‌ای مربوط به این ابتکارات، عبارتند از: تجارت دیجیتال، اقتصاد دیجیتال، دولت باز و داده باز، ارزیابی کاربرمحور توسعه دولت الکترونیک منطقه‌ای، کاهش سطح ریسک بلایا و دیجیتالی‌سازی قابلیت‌های بخش دولتی در مقیاس بالا.• میانگین شاخص خدمات آنلاین محلی، ۰.۴۳ است که نشان می‌دهد اغلب درگاه‌های شهری، هنوز قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهند که بسیار ابتدایی هستند (برای مثال، اطلاعات را ارائه می‌دهند ولی در ارائه خدمات، عملکردی صفر یا نزدیک به صفر دارند). بااین‌وجود، تقریبا تمامی درگاه‌های شهری از طریق دستگاه‌های موبایل قابل دسترسی هستند و این موضوع، حاکی از آن است که دولت‌های محلی، به اهمیت فناوری‌های موبایلی در ارائه خدمات چندکاناله، پی برده‌اند.• بر اساس یافته‌های نظرسنجی، می‌توان دریافت که در سطح محلی، نیازمند ترسیم یک چشم‌انداز مشترک و افزایش تعداد همکاری‌ها هستیم. تا جای ممکن، لازم است که تمامی ذی‌نفعان در پروژه‌های دولت الکترونیک شهری مشارکت داده شوند. ساکنان محلی، نهادهای بخش دولتی و خصوصی، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی، نمونه‌هایی از این ذی‌نفعان هستند. همچنین باید برای شرکت‌های کوچک و متوسط مشوق‌هایی در نظر گرفت تا ترغیب شوند و در فرآیند توسعه و تحویل پروژه‌های نوآورانه شهر هوشمند، همکاری داشته باشند. آمار همکاری در بین شهرها نیز باید افزایش پیدا کند.• هنوز به روشنی اثبات نشده که رشد تعداد پلتفرم‌های الکترونیک، به افزایش عمق و گسترده مشارکت منتهی می‌شود. در بسیاری از موارد، آمار استقبال از مشارکت الکترونیک همچنان اندک است. علاوه بر محدودیتی که در دسترسی به فناوری و مهارت‌های دیجیتال وجود دارد، عوامل دیگری نیز در پایین ماندن آمار استقبال از مشارکت الکترونیک نقش دارند. عدم شناخت از محرک‌های مشارکت آنلاین و بی‌میلی نهادهای دولتی برای به اشتراک گذاشتن قدرت تصمیم‌گیری نمونه‌هایی از این عوامل هستند.• تحول دیجیتال نیاز به یک رویکرد جامع دارد که ارزش‌محور باشد و در تمام سطوح دولت و جامعه نهادینه شده باشد. برای تبیین چنین رویکردی، می‌توان از یک فرآیند تکراری چهار مرحله‌ای پیروی کرد. این فرآیند عبارت است از: ۱) انجام یک تجزیه‌وتحلیل از وضعیت و موقعیت، ۲) سازماندهی یک بینش مشترک از تحول دولتی و تعیین نحوه استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای دستیابی به اهداف اجتماعی، ۳) تبیین یک استراتژی و نقشه راه برای پیاده‌سازی دولت دیجیتال بر اساس ارکان کلیدی و ۴) اجرای مکانیزم‌های نظارت و ارزیابی برای پیشرفت مداوم.• تحول دولت دیجیتال باید اهداف زیر را دنبال کند: ارتقای شمول دیجیتال و کسب اطمینان از این‌که تمامی افراد، از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر، می‌توانند با دسترسی به فناوری‌های جدید، سطح رفاه زیستی خودشان را بالا ببرند. دولت دیجیتال باید مردم را در درجه اول اولویت قرار بدهد و حول نیازهای آن‌ها مانور بدهد.
      ● smartexpo.mashhad.ir

      تعداد بازدید :27
مجموع بازدیدها : 7,149,357
تعداد بازدید امروز : 419
تعداد بازدید دیروز : 612
آخرین به روزرسانی : 12:23  1400/07/29
آدرس :

بلوار معلم- نبش معلم یک

تلفن :05131296464
فاکس :05136090502
رایانامه :fava@mashhad.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد انجام میگردد