تماس با ماصفحه اصلی
سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد
   
    • بخشهای خبری
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 184
      کد: 188720
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد در همایش «تهران هوشمند» مطرح کرد:

      نرم‌افزارهای شهروندی در کشاکش دو رویکرد مدیریتی

      مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد در نشست تخصصی بررسی نرم‌افزارهای شهروندی در حاشیه همایش «تهران هوشمند» گفت: نرم افزار شهروندی یک شهر مجازی در گوشی هوشمند شهروندان است.
      نرم‌افزارهای شهروندی در کشاکش دو رویکرد مدیریتی

      به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد، محمدجواد رجائیان در این نشست با اشاره به اینکه نرم‌افزار شهروندی را می‌توان برنامه‌ای تعریف کرد که بتواند به نیازهای شهروندان را تا حد قابل قبولی پاسخ دهد، افزود: در مجموع می‌توان نیازهای شهروندان را به 2 دسته تقسیم کرد؛ اول نیازهایی که در مواجهه با حاکمیت قرار دارند و بعد هم نیازهایی که شهروندان در فعالیت‌های شهری با آن روبه‌رو می‌شوند.

      وی در خصوص تجربیات پیشین در این حوزه تصریح کرد: در این زمینه تجربیاتی در حوزه‌های حاکمیتی در کشورمان داشته‌ایم. مثلا نرم‌افزار «دولت همراه» سال‌ها پیش برای ارتباط مردم و دولت و ارائه خدمات دولتی به مردم طراحی شد. با وجود این الان می‌بینیم که تقریبا هیچ اثری از آن نرم‌افزار در کشور وجود ندارد.

      رجائیان شکست پروژه‌هایی مانند دولت همراه را نشان‌دهنده گستردگی کار و فضای زیادی که در حوزه خدمات حاکمیتی موجود است، دانست و در این زمینه بیان کرد: می‌توانیم این مسئله را به فضای شهرداری‌ها هم تعمیم دهیم. شهرداری‌ها هم چارچوب خدمات وسیعی دارند. در شهرداری مشهد حدود 150 خدمت مختلف شهری احصا شده است که شهروندان برای گرفتن آن‌ها به شهرداری مراجعه می‌کنند. در کنار این‌ها، شهروندان با برخی خدمات دیگر هم در زندگی روزمره خود روبه‌رو هستند که شامل سبد وسیعی از سرویس‌های مختلف می‌شود. بنابراین زمانی‌که ما درباره ایجاد نرم‌افزار شهروندی حرف می‌زنیم، با یک مگاپروژه روبه‌رو هستیم.

      مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد با بیان اینکه برای اجرای این پروژه 2 راه وجود دارد، تصریح کرد: در مسیر اول می‌توانیم یک بستر داده مهیا کنیم که سرویس‌های مختلفی که در حوزه‌های مختلف مشغول ارائه خدمات هستند، در آن بستر تجمیع شوند. در مسیر دوم هم می‌توانیم هم زیرساخت داده و هم ارائه سرویس‌های مختلف را فراهم کنیم.

      وی افزود: همچنین در کنار این 2 مسیر، می‌توان به طور کلی رویکرد دیگری نیز برای اجرای این

      مگاپروژه در پیش گرفت؛ به این شکل که مدیریت شهری زیرساخت داده‌ای را ایجاد کند و اجازه

      دهد که کسب وکارهای مختلف در تعامل با هم به فعالیت بپردازند. در این رویکرد، مدیریت شهری تنها نظاره‌گر و تشویق‌کننده شهروندان برای استفاده از این سرویس‌هاست.

      یادآور می‌شود همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند» روزهای 18 و 19 آذرماه جاری، در برج میلاد تهران برگزار شد و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با حضور مؤثر و فعال در این رویداد، ضمن انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در راستای ارائه و تبادل خدمات هوشمند مشترک با شهرداری تهران، به معرفی دستاوردها و نیز تعامل با اهالی حوزه فناوری و خدمات نوین شهری پرداخت.

       

      تعداد بازدید: 184
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      0 1
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
مجموع بازدیدها : 7,184,086
تعداد بازدید امروز : 511
تعداد بازدید دیروز : 922
آخرین به روزرسانی : 08:07  1400/09/15
آدرس :

بلوار معلم- نبش معلم یک

تلفن :05131296464
فاکس :05136090502
رایانامه :fava@mashhad.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد انجام میگردد