به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد "محمدهادی مهدینیا" با بیان اینکه شرایط اجتماعی مشهد میطلبد که به سمت شهر هوشمند حرکت کنیم، افزود: در حال حاضر که میزان ضریب نفوذ گوشیهای هوشمند و اینترنت در کشور ما حتی از متوسط جهانی نیز بالاتر است و از سوی دیگر اکثریت جمعیت کشور را جوانان تشکیل میدهند که ارتباط خوبی را با حوزه «آی تی» برقرار میکنند، طبیعی است که اجرایی کردن شهر هوشمند که یکی از مباحث آن، «شهروند هوشمند» است، تحقق پذیرتر و امکان پذیرتر خواهد بود. اگر اکثریت مردم به این موضوع آشنا باشند و از محصولات حوزه شهر هوشمند استفاده کنند، با گامهای مطمئنتری به سمت تحقق شهر هوشمند پیش خواهیم رفت. از این رو، من افق را روشن میبینم هم به دلیل اینکه مردم مشهد با حوزه «آی تی» ارتباط وسیع دارند و هم اینکه قشر جوان توانسته خودش را بهخوبی با اطلاعات روز هماهنگ کند.
عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مشهد، زیرساختهای مشهد را برای تحقق شهر هوشمند مناسب ارزیابی کرد و گفت: در خصوص زیرساختهای فیزیکی از جمله فیبرهای نوری و ابرهای اطلاعاتی، وضعیت مناسبی داریم. اما در بخشهای دیتا، اطلاعات زمین مرجع و اطلاعات مکانی که به نوعی پایه و اساس بخش هوشمندسازی است، نقیصههایی وجود دارد که باید آنها را ترمیم کنیم.
مهدینیا با تاکید بر اینکه هوشمندسازی باید بر اساس «محصول محوری» آغاز شود، خاطرنشان کرد: در گام اول باید محصولاتی را تولید کنیم تا فرایند مدیریت شهری و فرایند ارتباط بین شهروندان و مدیریت شهری را از طریق تواناییهای حوزه «آیتی» تسهیل کند. وقتی محصولمحوری را در دستور کار قرار دهیم شهروندان به صورت عینی میبینند که این محصولات روند زندگی و ارتباطات آنها را سادهتر کرده است و احساس میکنند که به عنوان یک شهروند هوشمند در یک شهر هوشمند زندگی میکنند. باید محصولمحور پیش برویم و متناسب با آن محصول، کسریها و نواقصی که وجود دارد را مورد هدف قرار بدهیم و اصلاح کنیم.
عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه بیش از 80 درصد مراجعات مردم به شهرداری در حوزه فعالیتهای شهرسازی است، گفت: مراجعات مردم به شهرداریهای مختلف بیشتر برای موضوع شهرسازی است که در این رابطه میتوان فضایی ایجاد کرد که این فرایندها و مراجعات از طریق دولت الکترونیک انجام شود. باید این فرایندها بر بستر آیتی و از طریق شهروندسپاری به خود مردم واگذار شود.
وی افزود: در حوزه بسترهای اطلاعاتی مخصوصا اطلاعات مکانی نیز میتوان هوشمندسازی را پیاده کرد که منجر به شفافسازی اطلاعات شهری میشود و مردم هر چه بیشتر با حقوق و تکالیف خود در حوزه شهری آشنا میشوند.
محمدهادی مهدینیا در خصوص ضرورت برگزاری نمایشگاههایی با موضوع «شهر هوشمند» نیز خاطرنشان کرد: به دلیل آن که شورای شهر پنجم و به تبع آن مدیریت شهری مشهد، شعار «شهر هوشمند» را چه در دوره تبلیغات انتخاباتی و چه بعد از آن، سرلوحه کار خود قرار دادند، لازم و ضروری است که حتما اقدامات انجام شده در یک سال گذشته، در قالب نمایشگاههایی برای اطلاعرسانی به مردم ارائه شود و فضایی مهیا شود که متخصصان بتوانند در این موضوعات اظهار نظر کنند تا در فرصت باقی مانده تا انتهای این دوره از شورا، اقدامات سازندهتری در زمینه هوشمندسازی در شهر انجام شود.