تماس با ماصفحه اصلی
سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد
   
    • بخشهای خبری
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 374
      کد: 159262
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۷/۰۷/۰۳

      مهمترین اقدامات فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد معرفی شد

      مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در برنامه زنده رادیویی گفتگوی شهربهشت با موضوع بررسی وضعیت من‌کارت و طرح جدید مدیریت شهری برای تخفیف شارژ به شهروندان شرکت کرد.
      مهم‌ترین اقدامات فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد معرفی شد

      به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد «محمدجواد رجائیان» ضمن شرکت در برنامه رادیویی گفتگوی شهربهشت، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت و مجروح شدن جمعی از هم‌وطنان عزیزمان در حادثه تروریستی اهواز و آرزوی موفقیت برای دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی جدید، درخصوص تعریف شهر هوشمند اظهارداشت: برداشت‌های مختلفی از شهرهوشمند وجود دارد و شهر هوشمند، وجوه مختلفی دارد. در حقیقت شهرهوشمند شهری است که ارکان آن هوشمندانه مدیریت شود. زیرساخت‌های فاوا نیز به کمک این سیاست‌ها و یک سری برنامه‌های اجرایی می‌آید و این مهم را تسهیل می‌کند. یکی از وجوهی که در شهرهوشمند تاکید می‌شود، موضوع شهروندان هوشمند است؛ شهروندی که رفتار هوشمندانه دارد و از خودش رفتارهای شهروندی بروز می‌دهد. این مفهوم بزرگی است و ما نباید آن را محدود به حوزه فاوا و IT کنیم؛ ولی آنچه مسلم است، در همه این رفتارها ابزارهایی که به شهروندان کمک می‌کند، اثرگذار است.
      تدوین برنامه‌های هوشمند شهرداری مشهد برای افق 1400
      وی در خصوص برنامه‌های اجرا‌شده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با توجه به شعار «مشهد شهرهوشمند، شهر امید و زندگی» گفت: برنامه‌های مختلفی در این خصوص برنامه‌ریزی شده و سازمان فاوا شهرداری مشهد، حسب تکالیفی که شورای اسلامی شهر بر عهده‌اش گذاشته است، برنامه ای را با کمک نهادهای بین بخشی که در سطح استان فعالیت دارند تدوین کرده است که به زودی به شورای اسلامی شهر جهت تصویب ارائه خواهد شد. این برنامه در حول شش محور شهر هوشمند تدوین و برنامه‌هایی برای افق 1400 در آن تدوین شده است.
      رجائیان در توضیح شش محور شهر هوشمند گفت: حکمرانی هوشمند، اولین محور است که منظور همان تعامللات بین‌دستگاهی است؛ به نحوی که شهرهای بزرگ دنیا، مدل مدیریت واحد شهری را دارند و همه دستگاه‌ها از آن تبعیت دارند؛ اما در کشور ما به این شکل عمل نمی‌شود؛ به نحوی که قسمت عمده‌ای از وظایف حاکمیتی بر عهده شهرداری‌ها و قسمت دیگری نیز بر عهده دیگر دستگاه‌ها و نهادهای در سطح شهر است. برنامه‌هایی که ذیل شش محور تدوین شده است، عبارت است از: برنامه حکمرانی شهری، حمل و نقل هوشمند، مردم هوشمند، اقتصاد هوشمند، زندگی هوشمند و محیط هوشمند که هرکدام مجال مفصلی برای توضیح می‌طلبد.

      آغاز ساماندهی زیرساخت‌های ارتباطی با ساماندهی دکل‌های مخابراتی
      مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: در حوزه زیرساخت فاز اول پروژه ساماندهی زیرساخت‌های ارتباطی را تمام کردیم که این طرح چهارساله است و بر اساس آن دکل‌های ارتباطی شهر تجمیع، ساماندهی و از طریق بستر فیبرنوری به یکدیگر متصل می‌شو‌د. اجرای کامل این پروژه باعث بهبود فضا و منظر شهری خواهدشد.
      وی گفت: هم اکنون 1100 دکل در شهر مشهد وجود دارد؛ زیرا هر اپراتور به اقتضای زمان در یک نقطه از شهر دکلی را نصب کرده و باعث بروز آسیب‌های روانی برای شهروندان و همین‌طور آسیب منظرشهری شده است؛ به نحوی که ما با حجم زیادی از دکل‌های نصب‌شده در شهر مواجه هستیم که جنگلی از درخت‌های آهنی را تداعی می‌کند که با اصول شهرسازی هم منطبق نیست. این طرح از سال گذشته شروع شده و امسال فاز اول آن با 50 عدد دکل ساماندهی و زیباسازی‌شده شروع شد که هر دکل می‌تواند چهار اپراتور را تجمیع کرده و پوشش دهد. این دکل‌ها از طریق فیبرنوری که داخل زمین کارگذاشته شده به هم متصل هستند. امواج ماکروویو این دکل‌ها که برای ارتباط با یکدیگر است با اتصال به شبکه فیبرنوری خودبه‌خود حذف و ارتباطات از مسیر زمینی برقرار می‌شود. این پروژه فضای ارتباطی شهر را از لحاظ زیرساختی ساماندهی می‌کند.
      رجائیان ادامه داد: ما وقتی از وجه IT به شهر نگاه می‌کنیم باید یک زیرساخت محکم، قابل اطمینان و پایدار در شهر داشته باشیم به نحوی که ارتباطاتمان همیشه برقرار باشد. دومین مسئله سنسور و تجهیزاتی است که به این زیرساخت وصل شده و خدمت‌رسانی می‌کند. حالا این سنسور می تواند سنسور سنجش آلایندگی زیست محیطی باشد که هم اکنون در شهر فعال است و مرکز پایش آلایندگی‌های زیست محیطی به شبکه مورد نظر وصل است و از طرفی دیگر شهروندان از طریق نصب نرم‌افزار بر روی موبایل‌ها می‌توانند هر لحظه اطلاعات مربوط به آلودگی را دریافت کنند. تلویزیون شهری که پیش‌بینی شده و سنسور، جزو مفهوم شهرهوشمند از وجه آی‌تی آن است . به عبارتی دیگر هم زیرساخت و هم ابزارهایی که به این زیرساخت متصل می‌شوند، دو رکن اساسی از منظر شهرهوشمند. هستند.

      پیاده‌سازی سرویس‌های خدمات الکترونیک شهرداری بر بستر تلفن همراه
      مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد همچنین گفت: ابزارهای متنوعی نیز برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان پیش‌بینی و بعضا راه‌اندازی شده است؛ به طور نمونه نصب و راه‌اندازی تابلوهای ترافیکی که وضعیت ترافیک را در شهر عرضه می‌کند و سرویس‌های مختلفی که شهروند می‌تواند با استفاده از گوشی موبایل خود دریافت کند. شهروندان به‌راحتی می‌توانند با نرم‌افزارهایی که سازمان فاوا شهرداری مشهد با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی آماده کرده است و تا کنون اقبال قابل توجهی هم به آن شده، مسیریابی اتوبوس‌های سطح شهر را نیز داشته باشند. پیش از این در هر ایستگاه اتوبوس تابلویی نصب شده بود که نشان می‌داد اتوبوس چه زمانی به ایستگاه می‌رسد و کار هوشمندانه ای بود؛ اما تجهیز و نگهداری آن هزینه‌بر بود و هزینه از جیب شهروند دریافت می‌شد؛ در صورتی که الان کار مکمل انجام شده و مردم می‌توانند اطلاعات کامل اتوبوس‌ها را روی گوشی خودشان ببینند و اطلاعات اتوبوس را در نقطه مورد نظر دریافت کنند. حتی شهروندان در سطح شهر، می‌توانند جای خالی پارکینگ‌ها را به صورت لحظه‌ای ببینند.
      وی گفت: اخیرا شورای اسلامی شهر مشهد مصوبه‌ای داشته برای تسهیل شارژ من‌کارت‌ها از طریق الکترونیک به نحوی که شهروندان را به سمت روش‌های هوشمندانه شارژ هدایت کنیم. شهروندان نیز بارها تقاضای دسترسی به شبکه شارژ و افزایش آن را داشتند که البته استفاده از روش سنتی مبتنی بر باجه در این خصوص به لحاظ ساعات کاری باز بودن باجه‌ها و اقتصادی نبودن و بعضا برخوردهای گاه نامناسب عوامل انسانی، توجیه‌پذیر نبود.

      5درصد شارژ بیشتر درصورت استفاده از دستگاه شارژ الکترونیک به مدت شش ماه
      مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد همچنین اظهار داشت: از ابتدای امسال بحث شبکه الکترونیک شارژ من‌کارت عملیاتی شده است که هم‌اکنون 200 نقطه در سطح شهر برای شهروندان جهت استفاده و شارژ الکترونیکی آماده شده است. برای تشویق شهروندان به استفاده از این روش نیز شورای اسلامی شهر به مدت شش ماه مجوز 5درصد شارژ بیشتر برای شارژکنندگان از این دستگاه‌ها را صادر کرده است.
      وی در رابطه با تمهیدات پیش‌بینی‌شده برای زائران رضوی نیز گفت: برای زائران پیش‌بینی کردیم که من‌کارت چندسفره بگیرند؛ به عنوان نمونه اگر زائر من‌کارت را بخرد و مبلغ شارژ باقی بماند، می‌تواند شارژ اضافه شده را دریافت کند و یا در سفرهای بعدی از من‌کارت استفاده کند. این افراد می‌توانند با شماره 31291513 مرکز پشتیبانی شارژ من‌کارت و یا با شماره تلفن مرکز ارتباطات مردمی 137 تماس بگیرند.
      رجائیان در رابطه با افزایش قیمت من‌کارت‌های خام نیز گفت: در گذشته سالانه 300هزار کارت در مشهد به فروش می‌رفت و به عبارتی روزانه به طور متوسط 1000 و اخیرا 1200 کارت فروش می‌رفت؛ زیرا مشهد شهری است که سه میلیون جمعیت ثابت و چند میلیون جمعیت سیار سالانه دارد. از روزی که قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، این آمارفروش به یک‌چهارم کاهش پیدا کرد که نشان از استفاده شهروندان از کارت‌های قدیمی دارد. این اختلاف قیمت باعث شده شهروندانی که کارت‌های قدیمی داشتند در یک شبکه داخلی، من‌کارت های قدیمی خود را عرضه کنند؛ در واقع مردم به صورت خودجوش در برخی سایت‌ها و شبکه‌های داخلی، کارت‌های قدیمی را به فروش گذاشتند.

      فعال بودن تمامی من‌کارت‌های صادرشده
      مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در ادامه گفت: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر، من‌کارت به قیمت تمام‌شده عرضه خواهد شد. من‌کارت‌های قدیمی هم فعال و قابل استفاده هستند و اگر شخصی بخواهد من کارت جدید بخرد و به لحاظ قیمت دچار مشکل است، می‌تواند از من‌کارت‌های قدیمی استفاده کند که مقرون‌به صرفه است. چون اگر بخواهیم یارانه بدهیم عملا باید از جیب شهروندی که من‌کارت را خریداری کرده برداریم و به جیب شخصی که من‌کارت جدید می‌خواهد بخرد بریزیم.
      رجائیان در خصوص توسعه سیستم‌های من‌کارت در بحث پرداخت پول خرد نیز گفت: هم‌اکنون پرداخت نقدی بین پارکبان و شهروند حذف شده است.

      توسعه پرداخت خرد از طریق دستگاه پوز توسط تاکسی های سطح شهر
      رجائیان در خصوص بحث توسعه تجهیز تاکسی‌ها به من‌کارت نیز اظهارداشت: هم‌اکنون 12600تاکسی درشهر مشهد داریم که در چهاردسته خدمت می‌کنند. ناوگان ورودی شهر مشهد مستقر در فرودگاه، راه آهن و پایانه مسافربری که 1800 تاکسی در این مسیر فعالیت دارند، اکثرا به دستگاه پوز بانکی تجهیز شده‌اند؛ به دلیل این که ممکن است مسافر و زائر من‌کارت نداشته باشد و از سویی دیگر پرداخت در مبادی ورودی رقم قابل توجهی است، مقرر شد که از کارت بانکی و دستگاه پوز استفاده کنند. بعضا اگر تخلفی هم مشاهده شود می‌توان از طریق 137 تخلف تاکسیران را گزارش کرد. در تاکسی‌های بیسیم هم همین بحث استفاده از دستگاه پوز و کارت شتاب را داریم.

      طرح جدید استفاده از بارکد خوان جهت پرداخت خرد شهری به جای استفاده از من کارت
      مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در خصوص طرح جدید جایگزین من‌کارت اظهارداشت: تکنولوژی دیگری که هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا در حال استفاده است، بهره‌گیری از بارکد دوبعدی است؛ به این ترتیب که شهروند با اسکن کردن بارکد داخل تاکسی توسط گوشی موبایل که مجهز به نرم‌افزار کیف پول الکترونیکی است، می‌تواند به‌راحتی پرداخت را انجام دهد و مشکل پول خرد را نداشته باشد. فراخوان این طرح انجام شده و پیمانکار نیز انتخاب شده است و طی دو الی سه ماه آینده وارد مرحله تجهیز تاکسی‌ها خواهد شد. این طرح مرحله بعدی از پروژه راه‌اندازی کیف پول الکترونیکی است که می‌تواند به‌راحتی جایگزین من‌کارت شود.
      وی گفت: روش کیف پول موبایلی در دنیا به شدت در حال توسعه است و آینده کارت‌ها و دستگاه‌های پرداخت فروشگاهی به سمت تکنولوژی کیف پول موبایلی خواهد رفت. ما تنها شهری در کشور هستیم که پروژه کیف پول الکترونیکی را برای شهروندان راه‌اندازی کردیم. شهروند کافی است با تغییر سیم کارت و نصب نرم‌افزار مربوطه بر روی گوشی و نزدیک کردن گوشی به گیت ورودی قطارشهری، یا دستگاه کارت‌خوان در اتوبوس، پرداخت خود را انجام دهد. روش جدید انعطاف بیشتری را به ما می‌دهد تا حدی که در فروشگاه‌ها، شهربازی‌ها و جاهای مختلف فقط با نصب برچسب بارکد می‌توان به‌راحتی پرداخت انجام داد.
      مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در خاتمه بیان کرد: برای اینکه فرهنگ استفاده از شارژ الکترونیک جا بیفتد و شهروندان آرام آرام با این فضا آشنا شوند، برنامه آموزشی در نظر گرفته شده است به نحوی که طی بازه زمانی مشخص، در ایستگاه‌های قطارشهری و برخی ایستگاه‌های پرتردد اتوبوسرانی افرادی با لباس مشخص مستقر شده و نحوه شارژ با دستگاه را برای برخی شهروندان که نیاز به استفاده دارند آموزش بدهند. از سویی دیگر پوسترهایی نیز در ایستگاه‌های اتوبوس و داخل اتوبوس‌ها نصب شده است و در مدارس نیز توزیع تراکت طرح 5درصد شارژ بیشتر من‌کارت شهروندی شروع شده است.

      بازتاب خبر :

      قدس: ساماندهی ۱۱۰۰ دکل‌ مخابراتی با نصب ۵۰ دکل زیباسازی شده در مشهد

      شهرآرا آنلاین : استفاده از بارکد خوان جهت پرداخت پول خرد به جای استفاده از من کارت

      شهر فردا : آغاز ساماندهی 1100 دکل‌ مخابراتی با نصب 50 دکل زیباسازی شده در مشهد

      بنا نیوز : آغاز ساماندهی ۱۱۰۰ دکل‌ مخابراتی با نصب ۵۰ دکل زیباسازی شده در مشهد

      باشگاه خبرنگاران جوان : تجمیع بیش از ۳ هزار دکل‌ مخابراتی در مشهد

       شهرآرا آنلاین : از هزار و 100دکل مخابراتی اپراتورها در مشهد، تنها 100دکل مجوز قانونی دارند


       

      تعداد بازدید: 374
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      1 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
مجموع بازدیدها : 7,269,044
تعداد بازدید امروز : 135
تعداد بازدید دیروز : 1,086
آخرین به روزرسانی : 13:20  1400/10/26
آدرس :

بلوار معلم- نبش معلم یک

تلفن :05131296464
فاکس :05136090502
رایانامه :fava@mashhad.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد انجام میگردد